Doelen stellen met cliënten

Praten over problemen leidt vaak tot zoeken naar oorzaken en schuldigen. Praten over doelen leidt tot verandering en samenwerking.

Praten met cliënten over wat ze lastig vinden is belangrijk. Toch is zo,n gesprek niet eenvoudig. Hoe zorg je dat de ander zich gehoord en begrepen voelt? Hoe voorkom je dat hij of zij blijft hangen in praten over wat lastig is.? Hoe voorkom je dat je te snel overgaat tot het formuleren van doelen? Hoe weet je of jij wel voldoende mandaat hebt om met hen aan de slag te gaan? Hoe ga je om met vage of onhaalbare doelen?

Doelgroep:  Wijkteammedewerkers, begeleiders, hulpverleners, coaches en docenten. ( mbo/hbo)

Accreditatie: Deelname aan de cursus levert 9 registerpunten op voor SKJ geregistreerde maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen.

De Uitzondering heeft in 2017 deze training aan alle medewerkers van de wijkteams in de regio Amersfoort gegeven. klik hier voor een referentie van de opdrachtgever

 

Doel:

In deze dag leer je om cliënten te helpen hun problemen te vertalen naar werkbare doelen en concrete stappen. Onderwerpen die in deze dag aan de orde komen zijn:

  • het verschil tussen problemen en beperkingen
  • zorgen dat de cliënt zich gehoord voelt
  • Vier verschillende klanttypes en bijbehorende interventies
  • Stel-datvragen en toekomstprojecties
  • Werken met drie kolommen
  • werken met doelkaarten
  • de formulering van doelen
  • vergroten van motivatie om aan doelen te werken
  • het stellen van prioriteiten
  • werken met schaalvragen
  • werken met “gestuurde” cliënten
  • evaluatie en doelrealisatie

 

Duur: 2 dagdelen